18 April

Nu har jag gjort reklam via facebook. Gjorde det till klassen och till skolan i de olika facebookgrupperna och responsen hittills ligger på så gott som noll. MEN något som faktist kan funka är om vi lägger upp länken på våra personliga sidor. Texten jag skrev till var: "Ångestfylld student? Glöm och dröm! Här finns valmöjligheterna för just dig! Vad vill du göra de närmsta åren?" Vi kanske ska omformulera texten till något mer lockande? Nu ska jag göra en jättefin, glittrig planch och sätta upp i skolan och sen funderar jag på att göra fler som bekanta på andra skolor kan sätta upp? Jag hade en vision om glitter och en skiss där en tjej står på väldigt höga klackar, men då kom anna med sina nyvunna kunskaper inom markadsföring och påminde mig om att målgruppen är studenter, inte tjejer som är studenter så jag får försöka göra det så könsneutralt jag bara kan. Super kul! Sista spurten, DÅ KÖR VI!

17/4

17/4 med Annette

*uppföljning från förra mötet

*redovisningstillfälle med publik, eventuellt till marknadsföring.

*bilder

*projektplan-andra revidering

*annas bok

*undersökningar

*övrigt

-1a helgen i maj

 

uppföljning från förra mötet

Ellen: 1 text klar och börja på nästa [x]

Anna: Läst färdigt boken och börja skriva på nästa text [x]

Annahita: Ev repotage på Linköping (åkte aldrig dit), intervju och högskoleprovet [x]

 

redovisningstillfälle

vi anser att det känns onödigt trots marknadsföringstillfället så gör det mer skada än nytta då det ger oss ångest, stress och onödig arbetsbörda. Vi ska marknadsföra på annat sätt.

 

bilder

svartvitt/sepia/färg professionella utseendet mot stökigt, anna är marknadsavsvarig och hennes röst på färgbilder väger tyngst så färg it is.

 

Projektplan, en andra revidering

reklam, 6 inlägg, anna- 4 inlägg + marknadsföring. Möte varje vecka!
v.11 – facebook reklam ( )
v.12
v.13 här redovisa arbete (X) - check up. (X)- enkät( )
... v.14 Lov
v.15- Prata marknadsföring [X]
v.16-
v.17-
v.18- Färdiga med blogg
v.19

Ämnen

Plugga
xMeritvärde – Annahita
xUniversitet/Högskola - Annahita
xKomvux/Basår - Anna
xStudiemedel/Stipendier - Ellen
xHögskoleprovet - Annahita

Jobba
xVärnplikt - Annahita
xUtomlands – Au Pair - Anna

Resa
Inom EU/Utanför EU
xVolontärarbete - Anna
xEkonomisk resa - Ellen

Studera utomlands
xUSA - Anna
xEngland - Ellen
xSpanien - Ellen/Annahita/Anna
xAustralien - Annahita
xVisum - Ellen

Annahita
oStudieteknik
x3 intervjuer
oPolishögskolan

Ellen
xautralien
xspanien
osamma regler för eu när man pluggar, gratis?
oJobba inom eu
xSpråkresor- ointervju med anna
obasår
ocv

Anna
ovandring och cyckelleder i europa
osolsemester, äventyrssemester
ostadsvandring
xusa

Att göra från 17/4

Annahita

Polishögskola, studieteknik, yrkeshögskola

Ellen

cv, basår,

Anna

vandring och cykelleder i europa

 

Annas bok

boken är riktad till företag som har en ekonomi och kan spendera pengar och det finns främst fem olika program

affiliate marknadsföring ej relevant, kostar

rekommendations marknadsföring mun till mun

epost marknadsföring kanske inte i stor skala men till elever på skolan?

undersökningar absolut

joined promotions ej relevant (samarbete mellan företag, anpassa till oss?)

sökmotoroptimering ej relevant då det kostar (men använda nyckelord?)

 

undersökningar

är inte lika relevant längre angående ämnena utan mer feedback från hemsidan.

Eventuellt ersätter vi undeersätter/kompletterar med marknadsföring, trots att undersökningar är en sorts marknadsföring.

 

ÖVRIGT

1a helgen i maj

fokus på att finslipa produkten inför inlämningen

 

marknadsföring

till nästa gång, knåpa på något konkret.

Plancher: komma med outlines/något konkret till nästa gång

mail: nackdel kan uppfattas som spam. Fördel är att det kommer ut.

skriva på tavlor

reklam till vår klass på fbgruppen / kungstensgymnasiet ksg

 

marknadsföring tills fredag 20/4

nästa ”riktiga” möte 23/4

 

Ellen: Fredag-en planch

Måndag- klar med basår

 

Anna: Fredag-Börja på en planch, kolla på foton i ”arkivet” tänka lite på saken

Måndag- Börjat på texten

 

Annahita: Fredag- Gjort planch

Måndag-Gjort en text

 


16 April

Skrev klart inlägget om högskoleprovet och använde boken som faktabas till inlägget, länkade och hänvisade till både boken men även andra siter. När jag reflekterar över tiden som har gått och värderar arbetet är jag nöjd över slutprodukten och idén är ju fin om att hjälpa vilsna själar (och oss själva) men jag har reflekterat kring att jag skulle ha viljat prata om nackdelen med rökning till högstadie elever, de får matat lungcancer i hjärnan men ingen säger hur svårt det är att sluta, hur jobbigt det är att vara sugen och MASSA annat som påverkan på kroppen, psyket och sociala nackdelar (som heller inte nämns) sen var jag och mina vänner med om en skräcknatt då en vän blev alkoholförgiftad, låg avsvimmad i en säng och 112 sa att "han skulle sova av sig ruset". Han var påväg att kvävas i sina egna spyor OCH han minns INGENTING från den kvällen, han minns inte vilka som var där, vart han var, hur han tog sig hem eller vad som hände. Det skulle ha varit kul att skriva skräckpropaganda för att uppmuntra ungdomar, inte till att avså från alkohol helt utan att dricka varannat glas vatten och inte dricka för mycket. Lite tankar jag har haft på sistone, men eftersom jag vill läsa psykologi hoppas jag kunna arbeta vidare med antitobak och antinarkotika kampanjer i framtiden riktad främst mot ungdomar.

2 April

Protokoll 2/4

*Uppföljning från förra mötet

*Ellens böcker

*Marknadsföring

*Sätta nya mål

*Övrigt

 

 

 

 

Uppföljning från förra mötet

Ellen: Läsa klart sina böcker [x]

Anna: Ska ha lagt upp USA texten, fortsätta läsa böckerna, börjat skriva på nästa inlägg [Lagt upp USA texten, har fortsatt läsa böckerna, har inte börjat skriva på nästa inlägg]

Annahita: Skrivit om högskoleprovet [har inte lagt upp det ännu]

 

Ellens böcker

Mycket av det som finns i böckerna är ganska givet med tanke på att vi redan har kommit igång med arbetet. En konkret punkt är att det skulle ha varit bättre om vi hade läst böckerna i början av projektet, då skulle vi ha fått ut mer utav det och använda boken som ett hjälpmedel för att strukturera oss. Boken är riktad till större projekt på uni nivå, men det fungerar ändå. Boken är väldigt teoretisk och det vi kan ta till oss är det om grupp, milstolpar, gruppkontrakt, grafisk utformning skulle vi också kunna ha med. Finns inte mycket djup men bra, konkreta tips. Kommer in på gruppdynamik, konflikter och psykologi och vi anser att vi ska ta till oss det och ha det i bakhuvudet.

 

Marknadsföring

Bättre layout om man har bilder i texterna som fyller ut men ändå passar i layouten, gör det roligare att läsa.

”Leka kund” någon utomstående går in på bloggen och ger kritik/feedback/kommentarer.

 

Mål till nästa möte 17/4

Ellen: 1 text klar och börja på nästa

Anna: Läst färdigt boken och börja skriva på nästa text

Annahita: Ev repotage på Linköping, intervju och högskoleprovet

 

Övrigt

Bilder

Skulle vara kul, helst egna bilder, försöka ha ett i varje inlägg utan att det blir krystat.

 

Objektiv/Subjektiv

Vi kan ha värderingar, inga åsikter.

 


26 Mars

Protokoll 26/3

Dagordning

*Uppföljning från förra mötet

*Källkritik

*Mötet med Annette

*Faser i arbetet

*Diskutera litteratur

*Övrigt

 

Uppföljning sen sist

Ellen: Ska ha börjat läsa böckerna [x]

Anna: Ska ha skrivit färdigt studera i USA [har en men har inte lagt upp på bloggen]

Annahita: Skrivit ett inlägg om antingen YH eller Polishögskola [ gjort intervju istället]

Källkritik

Individuellt på sin blogg om böckerna man läser och webbsidorna man använder till inläggen.

Lägga till källhänvisning till inläggen på bloggen.

I slutet på varje inlägg.

Mötet med Annette

Vi tar till oss om kommentarerna från källkritiken och Anna har tagit tag i sitt.

Till nästa gång hoppas vi på konkret feedback på bloggarna

Faser i arbetet

Saker utöver inläggen i bloggen, saker vi kan göra samtidigt, simma åt samma håll allihopa samtidigt, mer synkade.

Marknadsundersökningsfas

Marknadsföringsfas

Avslutningsfas

Diskutera litteratur

Ellens bok om projektarbete:

Vi har inget gruppkontrakt/regler

Vi skulle ha läst böckerna i början

 

Annas bok om projektet:
Vi borde be vänner kolla på bloggen med ”nya ögon”

Kontaktinformationen bör stå på varje sida

 

Övrigt

*Annas frågor från litteratur:

Finns ditt företags erbjudande på din webbplats? Ja, vi har inledningen som berättar om vilka vi är, vad vi vill och vad vi erbjuder.

Svarar ditt företags webbplats på frågan ”Hur kan det här företaget lösa mitt problem/behov?” Vi är vägledande och informationsgivande och vi andra möjligheter att lösa dessa behov på ett mycket enkelt sätt. Genom att ge information till de som inte vet vad de vill göra efter gymnasiet.

Har du fler än en kontaktyta för besökare som kommer till din webbplats? Vi har kommentarsfält på varje inlägg och vår mail på två av fyra sidor och vill utöka detta till 4/4.

Kan man beställa information? Ja, man kan maila eller kommentera om de ämnen man är intresserad av och vill ha mer information om.

Är det enkelt att komma i kontakt med en riktig människa? Presentationen gör att vi presenterar människorna bakom projektet och ger en känsla av att det är personligt.

Känner kunderna sig trygga? Med källhänvisningen kommer de att göra det.

 

Mål till nästa möte:

Ellen: Läsa klart sina böcker

Anna: Ska ha lagt upp USA texten, fortsätta läsa böckerna, börjat skriva på nästa inlägg

Annahita: Skrivit om högskoleprovet

 

Datum för nästa möte: 29/3 Lunch


RSS 2.0